Parnasizm nedir? Özellikleri nelerdir? Edebiyat akımları… Edebi akımlar… Yazınsal akımlar… Yazın akımları… Parnasizm…. Parnas…. Detaylar Edebiyat Çocuk‘ta…
Parnasizm nedir? Özellikleri nelerdir?
Parnasizm, Fransa’da şiirde ortaya çıkmıştır. Şiir sanatındaki gerçekçilik denilebilecek parnasizm, realizm ile natüralizmin sentezidir. Akım, 1886 yılında “Parnas” isimli derginin yayımlanması ile ortaya çıkmıştır. Parnas sözcüğü mitolojide esin perilerinin yaşadığı düşünülen efsanevi dağın ismidir.
Bu akıma mensup olan şairler, şiiri sadece şekil olarak görmektedir. Bundan dolayı şekil güzelliğini her şeyin üzerinde tutmaktadırlar. Yine bu nedenler ile ölçü ile kafiyeye çok fazla önem vermişlerdir, ritmi öne almışladır.
Kelimelerin birleşmesinden ortaya çıkacak olan müzikalite de şiir sanatı için gereklidir.
Parnasizm, romantizme tepki şeklinde ortaya çıktığı için söz konusu akımda hissin yerini fikirler almıştır, parnasyenler şiirde detaylı ve objektif tasvirlere yer vermiştir, hissiliği reddetmiştir.
Şiir sanatını, ışık, gölge, renk ve çizgiler ile yazarlar.
“Sanat, sanat içindir” fikrinde olan parnasyenler şiir sanatında fayda değil, güzelliği beklerler.
Tarihteki mutlu devirlere karşı hissedilen hasret, yabancı devletlerin manzaralarıyla gelenekleri işlenmekte olan konulardandır.
Bu akıma mensup olan şairler Eski Yunan ve Latin mitolojisine ciddi hayranlık beslerler. Bunun için ele alınan kimi konular klasisizm ile benzerliklere sahiptir. Akımın diğer özellikleri şöyledir:
- XIX. asrın ikinci yarısında Fransa’da ortaya çıkmıştır.
- Özetle “şiirde gerçekçilik” şeklinde izah edilebilir.
- Romantizme tepkidir.
- Sanat için sanat prensibi kabul etmişlerdir.
- Elitist bir kitleye seslenmişlerdir.
- Dış realiteyi betimlemişler ve bunun için de “betimlemeci şiir” şeklinde görülmüştür.
- Felsefî şiir düşüncesi yerleşmiştir.
- Kelimelerin seçilmesinde ciddi bir dikkat ortaya konmuştur.
- Ölçü ve kafiye vb. ahenk ögelerini kabul etmişlerdir.
- Şekli bakımdan “mükemmelliyetçilik” temel anlayışlarıdır
- En fazla sone nazım şekli tercih edilmiştir.
- Sanatı “güzellik” fonksiyonu ile sınırlandırmak suretiyle ele almışlardır.
- Şiirde bilimsellik ve objektiflik konularının oluşmasına çabalanmıştır.
Parnasizm temsilcileri şunlardır:
- Theophile Gautier (Tiefil Gutiye),
- Theodore de Banville (Tieodoğ dö Banvil),
- François Coppee (Fığansuva Kupe),
- Jose Maria de Heredia ( Joze Mağiya dö Heğidya),
- Sully Prudhomme,
- Theodore de Banville (Tieodoğ dö Banvil).
- Tevfik Fikret
- Yahya Kemal